maanantai 11. helmikuuta 2013

Asiakasmeikki ja asiakaspalvelun tärkeys

Jos ette vielä tienneet, niin en haaveile meikkaajan urallani suurista mainoskuvauksista/tv-töistä/muotinäytöksistä, mitkä toki ovat ihan normaaleja keikkoja tällä alalla ja aion niitä kokeilla harjoittelujaksolla. Haaveilen sen sijaan työskentelystä tavaratalon kosmetiikkaosastolla, jossa pääsisin tekemään asiakkaille meikkejä ja myymään kosmetiikkaa. Toiveeni saattaa tuntua hyvin tylsältä, kun miettii mihin kaikkeen freelancerilla on mahdollisuus, mutta minä henkilökohtaisesti nauttisin suuresti, kun saisin kokeilla asiakkaalle vaikka sopivan meikkivoiteen ja tämä lähtisi tyytyväisenä kassalle suosittelemani tuotteen kanssa, tai tehdessäni meikinopastusta asiakkaalle, joka oivaltaisi avullani aivan uusia asioita kasvojensa meikkauksesta.

Tällä tavoin pohjustan aiheen, kuinka tärkeänä pidän yksityisasiakkaita ja heidän palvelemistaan. Olen itse menossa mm. Sokoksen Kutsu Kauneuteen -tapahtumaan tekemään huulimeikkejä muiden Makerin oppilaiden kanssa ja haluan ehdottomasti, että jokainen asiakas lähtee tuolistani tuntien itsensä kauniiksi ja itsevarmaksi. Pahinta olisi olla kuuntelematta, mitä asiakas itse haluaa meikiltä. Meikki tehdään kuitenkin hänen kasvoilleen ja hän sen kanssa lähtee asioilleen.

Onnistunut asiakasmeikki

Onnistuneen asiakasmeikin ei tarvitse olla välttämättä mitenkään ihmeellinen, vaan asiakkaan mieltymyksiä mukaileva. Jos asiakas ei ole tottunut käyttämään esimerkiksi tummaa luomiväriä tai kirkasta huulipunaa, niin en lähtisi ''nyt kokeillaan jotain uutta!''-linjalle, vaan tekisin vaaleamman, asiakkaalle tutumman meikin. Tietysti, jos asiakkaalla itsellään on jokin aivan järkyttävä tapa tehdä meikki, niin voi ystävällisesti perustella, miksi neuvoisin tekemään toisin. Itse en voi henkilökohtaisesti sietää mustalla kynällä piirrettyjä alaluomen rajauksia, mutta jos joku sellaisia haluaa käyttää, niin siitä vaan. Tärkeintä on tuntea itse itsensä kauniiksi (en tiedä miksi tästä ''tee mikä susta itsestä on parasta'' tulee taas Tuksu mieleen?).

Näytän teille nyt tekemäni asiakasmeikin, joka oli ihka ensimmäinen laatuaan.

Asiakkaana minulla oli kaunis nuori nainen, joka ei itse käytä meikkiä ollenkaan. Asiakkaani ei missään nimessä halunnut paksua peittävää meikkipohjaa, vaan luonnollisen ja kevyen meikin, jotta hän näyttäisi vain mahdollisimman vähän meikatulta. Pientä ehostusta siis. Vapailla käsillä olisin varmasti tehnyt näyttävät punaiset huulet ja muotoillut kulmat sekä lisännyt ihan hulluna ripsitupsuja :D Mutta sepäs asiakasmeikissä onkin hauskaa, sillä jos minun mielestäni punaiset huulet olisivat olleet ihan niin mahtavat, mutta asiakas ei ole tottunut sellaisiin, niin tuskin hän tuntisi olonsa hyväksi meikkauksen jälkeen. Pikemminkin oudoksi. Pahimmassa tapauksessa hän vielä sotkisi punalla kasvonsa, kun ei ole tottunut huulimeikkiin. Asiakasmeikissä en siis lähtisi sooloilemaan ja keksimään kaikkea uutta, ellei asiakas niitä punaisia huulia ihan varmasti halua ja ole tottunut sellaisiin. En missään nimessä haluaisi, että asiakas joutuisi pesemään kasvonsa, ennen kuin kehtaisi liikkua julkisesti.

Ikuistin kameralla aivan mahtavan hetken, kun meikki oli valmis ja asiakas näyttää mielestäni hyvin tyytyväiseltä! Näyttääkö teistä? Itselle ainakin tuli tosi hyvä fiilis, kun hän lähti kotiin hyvällä mielellä :) Tein meikkipohjan Ben Nyella ohentaen sitä kosteusvoiteella, jolloin koostumuksesta tuli tähän meikkiin sopivampi. Poskipuna tekee ilmeestä välittömästi raikkaan ja vaalea helmiäiskiilto sai hymyn loistamaan. Silmämeikistä tehtiin aika simppeli: vaaleaa helmiäisroosaa koko luomelle sekä ohut musta rajaus ja luonnollisesti ripsiväriä. Kulmat jätin vaaleiksi, sillä ne muuttavat ilmettä laitettuna niin paljon, että se olisi tuntunut meikattavasta oudolta.

Mielestäni asiakasmeikkien tekeminen on hauskaa!

Epäonnistunut asiakasmeikki

Pistäydyin tänään meikattavana Sokoksella, sillä siellä oli erään merkin palkkaama meikkaaja tekemässä heidän tuotteillaan meikkiä. En nyt viitsi mainita, mikä merkki oli kyseessä, sillä minulla ei ole mitään heitä vastaan ja siitä voisi saada muuten väärän kuvan.

Istuin meikkaajan tuoliin kuitenkin innolla, sillä käytän aina joka paikassa hyväksi tällaiset tilaisuudet, koska haluan nähdä eri tapoja tehdä meikkejä ja ottaa niistä siten hyödyn irti omaa oppimista ajatellen. Olin kuitenkin ihan ihmeissäni meikkaajan sähellyksestä, koska lähtökohtaisesti meikattava luottaa meikkaajaan, mutta tämän työskentely alkoi tuntua minusta oudolta. Kerroin meikkaajalle, että haluaisin hänen tekevän minulle silmämeikin, jonka jälkeen meikkaaja kysyikin minulta, millaisia meikkejä yleensä käytän. Kerroin pitäväni paljon kirkkaista väreistä ja käyttäväni hyvin harvoin beigejä/nudeja meikkejä. Ajattelin, että hän varmasti tietää mitä tarkoitan, koska minulla oli vielä huulissa todisteena räikeän pinkki huulipuna.


Tällaisen meikin hän minulle teki ja saanen kysyä mitä ihmettä? Tämä ei ole lainkaan sitä ominta minua. Missä ovat kirkkaat värit ja missä on se ihana vihreä, jonka piti sopia hienosti silmieni väriin? Anteeksi vessan valo, mutta meikki näyttäisi muutenkin likaiselta. Kaiken lisäksi se ei ole edes teknisesti tyydyttävä, sillä silmät ovat ihan erilaiset. Vasemassa silmässä (teistä katsoen oikeassa) on vähän jotain yritystä, mutta oikea silmä on varsinainen oksennus. Ja mitkä häivytykset? No niimpä. Eihän niitä edes ole. Ymmärrän hyvin, että kyseessä oli vartin pikameikki, enkä maksanut tästä senttiäkään, mutta come on. En ikinä kehtaisi tehdä näin huonoa meikkiä asiakkaalle. Toisessa silmässä ei ole edes rajauksia, koska kynästä ei tahtonut tulla mitään. Se oli niin kivikova, että oli kauhea kokemus, kun meikkaaja epätoivoisesti hinkutti sillä luomeani, kun väriä ei tahtonut irrota millään. Hän ilmeisesti huomasi, että minua sattuu, vaikka en sitä ääneen sanonut, joten siksi toinen silmä jäi vähän vaillinaiseksi. Seuraavaksi hän koitti korjata rajausta luomivärillä, jota hän lisäsi myös alaluomelle ripsirajaan ja jos edellinen sattui, niin tämä sattui enemmän. Harmittaa, etten sanonut sitä hänelle ääneen, sillä ainakin itse toivoisin, että asiakas sanoisi, jos teen jotain mikä tuntuu hänestä epämiellyttävältä. Tuntui ihan siltä, kuin hän olisi samalla tuputtanut luomiväriä suoraan silmiini ja niinhän sitä olikin kertynyt silmän sisänurkkiin rähmäksi. Kuvaan on jäänyt näköjään vielä vähän rähmää silmän alle :D


 Tässä vielä tämmöinen lähis ja katsokaapa, miten luomiväriä on sutattu tuonne ulkonurkkaan. Käsittämätöntä! Ei yhtään raikas vaan tosi likainen meikki. Myös rajaus ja ripset ovat epämääräiset ja meikissä on jotain ihmeellisiä mustia tahroja. En mitenkään aliarvioi ko. meikkaajan taitoja, sillä hän on varmasti todella taitava, mutta sitä ihmettelen todellakin, että asiakasmeikkeihin ei panosteta yhtään, vaikka ovatkin ilmaisia! Arvatkaa vaa tekikö mieli ostaa ko. merkin tuotteita meikkaajan niitä suositellessa? No ei! Eikö tällaisten ilmaismeikkien tarkoitus ole juuri tehdä asiakkaalle meikki, saada asiakas ihastumaan sitä kautta tuotteisiin henkilökohtaisemmin ja myydä hänelle tuote? Niin ainakin minä olen käsittänyt. Olen todella ihmeissäni, sillä tämä tapaus ei todellakaan ole ainoa laatuaan.

Katselin, kun meikkaaja teki kavereilleni meikkejä, eikä kumpikaan heistä ollut tyytyväinen lopputulokseen. Toiselle laitettiin niin paljon poskipunaa, että tämä häpesi lähteä kotiin ja toiselle valittiin ainakin kolme astetta liian tumma meikkivoide, jonka meikkaaja levitti läikikkäästi. Tässä kohtaa asiakas uskalsi avata suunsa ja sanoi ponnekkaasti, että meikkivoide on ihan liian tumma. Meikkaaja kuitenkin perusteli valintansa sillä, että se peittää paremmin. Siis mitä? Mitä logiikkaa tuo nyt oli? Älkää antako hämätä itseänne. Nämä molemmat leidit menivät heti nurkan taakse puhdistamaan kasvonsa kasvopaperilla. Eivät meikkaajat ole aina oikeassa, vaikka meikkejä tekevätkin työksensä eikä kannata uskoa ihan kaikkea. Sanomme asioita hämätäksemme ja peitämme epäonnistumisemme taitavasti. Käytämme siis asiakkaan automaattista luottamusta häikäilemättä hyväksemme. En voi sietää sitä, että asiakasta pidetään suoranaisesti tyhmänä.

Meikin lisäksi minua ihmetti meikkaajan hygieenisyys. Hän laittoi minulle ripsiväriä ihan suoraan ripsivärin omalla harjalla ja ties kuinka monen silmään hän on sillä samalla harjalla sörkkinyt! Samalla hän suositteli minulle, että minulla kannattaisi olla ehdottomasti tämä ripsiväri ammattilaispakissani, koska tässä on niin hyvä harja. Anteeksi mitä? Miksi ihmeessä ostaisin pakkiini ripsivärin, jossa on hyvä harja? Enhän minä sillä harjalla tee mitään, koska ripsiväri levitetään asiakkaille aina puhtaalla viuhkasiveltimellä! Tsiisus kraist, mulla kiehuu.

Katselin myös, kun hän teki muille meikkejä, niin hän ei käyttänyt huulipunan kanssa spaattelia, vaan otti huulipunaa suoraan puikosta siveltimellä. Periaatteessa näin voi tehdä, jos huulipunan pään putsaa vaikka kasvopaperilla käytön jälkeen, mutta kyllä se minun mielestäni saastuu heti, kun siihen koskettaa likaisella siveltimellä. Tällä valistuksella arvoisat lukijat vaatikaa oikeasti hygieenisyyttä, kun menette ilmaismeikkeihin/meikkeihin ylipäätänsä. Ei ole oikein teitä kohtaan, että pöpöjä levitellään likaisilla siveltimillä. Älkää olko hiljaa, kuten minä olin tänään ja täällä sitten kuohun. Älkää nielkö ihan kaikkea, vaikka meikki olisikin ilmainen ja kertokaa, mikäli olette sitä mieltä, että meikki ei tyydyttänyt. Tiedän kyllä, että on monia, joita vähän vasemmallakin kädellä sutaistu ilmainen meikki on elämys ja se on ihan okei, mutta ei ilmainen tarkoita silti sitä, että meikki pitää mennä heti nurkan takana pesemään pois.

Kiitos ja anteeksi tästä avautumisesta, mutta halusin jakaa kokemukseni teidän kanssanne, jotta ymmärtäisitte, ettei ihan kaikkea kannata niellä. Nyt puhuin ilmaismeikeistä, mutta painotan mielipiteitäni etenkin sellaisissa meikeissä, joista on maksettu. Silloin pitää saada rahalle vastinetta. Enkä sano, että itse aina onnistuisin tekemään asiakkaalle täydellisen meikin, mutta arvostaisin todella sitä, että minulle sanottaisiin, että nyt en ole ihan tyytyväinen. Senkin voi sanoa ihan kohteliaasti, eikä siitä loukkaannu. Tärkeintä on, että asiakas olisi tyytyväinen saamaansa palveluun ja voisi edelleen luottaa meikkaajaan.

Millaisia kokemuksia teillä on asiakasmeikeistä/meikinopastuksista? Kuulisin mielelläni, milloin meikkaaja on toiminut mielestänne erityisen hyvin tai huonosti.

13 kommenttia:

  1. Loistava kirjoitus. Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja kosmetiikkamyyjänä minulla on täysin samanlainen kunnioitus asiakasta kohtaan kuin kirjoitit :) Iso hatunnosto tälle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pahoittelut kaikille, mulla kesti aika kauan vastata! Kiva kuulla, että samalla linjalla mennään :) Olen aina pitänyt asiakaspalvelusta, vaikkei se olekaan aina helppoa.

      Poista
  2. Olen ollut hyvin vähän meikkaajien käsittelyssä, ja useimmiten minua ovat meikanneet MACin meikkitaiteilijat. Olen ollut aina tyytyväinen. Hygieenisyys on ollut huippuluokkaa, ja kaikki on tehty asiakkaan silmien edessä.

    Meitä on koulussa opetettu tekemään niin, että jos vaikka pudotamme meikkisienen lattialle asiakasta meikatessa, laitamme jopa hieman suurieleisesti sienen roskikseen ja otamme uuden tilalle. Niin, että asiakas voi olla täysin luottavaisin mielin meikattavana ja näkee, että hygieniasta pidetään huolta.

    Huomenna meikkaamme koulussa ekaa kertaa toisiamme, joten pääsen meikkaajaopiskelijan käsittelyyn ja tietenkin myös itse meikkaamaan. Odotan innolla! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käyn Turun MACilla, mutta joo, varmasti yhtä hyvä palvelu siellä teillä päin ;)

      Poista
    2. Ai niin siellä on myös MAC piste :D En tajunnut, vaikka tiesin, että opiskelet Turussa!

      Poista
  3. Piti vielä sanoa, että mulla on ihan sama haave työelämän suhteen kuin sinullakin. En haaveile mistään julkkisten meikkaamisista tai tv-hommista, vaan ihan "tavallisten" ihmisten meikkaamisesta ja hyvän mielen tuottamisesta. Haluan uskoa, että meillä on asiakaspalvelutyössä hyötyä siitä meidän toisestakin ammatistamme. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helsingin Stockan Mac-pisteellä on kyllä hyvää porukkaa. Oon ollut aina tyytyväinen siellä asioidessani :) Ja kiinnitin siellä myös huomiota hyvään hygieenisyyteen, kuten sinäkin!

      Kiva kuulla, että joku toinenkin haluaa tehdä kuluttajameikkejä :) Ja kyllä varmasti on hyötyä ainakin sosiaalisissa taidoissa..

      Meille on opetettu koulussa samalla tavalla, että jos jokin tippuu lattialle, niin roskiin/desinfioidaan. Jos on kyse siveltimestä, niin mieluiten otan kyllä rullasta täysin puhtaan, jos mahdollista :)

      Miltäs tuntui ensimmäinen meikkauspäivä? Mun mielestä se oli tosi jännää, mutta nyt on jo niin tottunut luokkakavereihin, ettei tarvitse jännittää :) Tänään oltiin pienellä porukalla ihan oikealla keikalla meikkaamassa gaalavieraita, ja voin kertoa, että se kyllä jännitti :D Neljä ja puoli viikkoa koulua vasta takana.

      Poista
    2. Ekasta meikkauspäivästä voisin avautua vaikka kuinka, mutta en viitsi tehdä sitä näin julkisesti. Voin vain sanoa, että ilmassa oli jännitystä ja aika kovaa pettymystä.

      Mua jännittää meikkaaminen vieläkin, sillä olen meikannut todella vähän muita kuin itseäni. Huomenna meikkaan ensimmäistä itse hankkimaani mallia. Häntä meikkaan tosi mielelläni, sillä hän on hyvä ystäväni ja häneltä uskallan kysellä paljon ja höpötellä vaikka vähän hassujakin meikkaamisen ratoksi.

      Meillä on ollut koulua nyt kaksi viikkoa, mutta olemme meikanneet vain kaksi kertaa. Kurssiamme on vain kahtena iltana viikossa, eli ymmärtääkseni aika eri meininki kuin teillä.

      Hui, kuulostaa tosi jännältä meikata gaalavieraita! Minusta ei olisi sellaiseen vielä pitkiin aikoihin. :) Olen ylipäätään aika kova jännittämään asioita, ja välillä siitä tulee ihan turhaa sählinkiä.
      Olen blogissani kuvaillut opiskeluani jonkin verran, käy kurkkaamassa jos kiinnostaa :)

      Poista
    3. Kyllä se siitä alkaa rutinoitua :) Muakin jännittää vielä vieraiden ihmisten meikkaaminen, vaikka on niitä kokemuksia tässä jo alkanut kertyä. Pieni jännitys on kuitenkin vain hyväksi, niin laittaa itsensä 100% peliin ;)

      Joo on meillä sitten hieman eri tahti, kun mulla on koulua viitenä päivänä viikossa 6h. Sulla on hyvin mahdollisuus käydä samalla vaikka töissä, kun taas mulla se on vähän hankalampaa. Viikonlopputöihinkään en ole halunnut sitoutua, kun suurin osa koulun kautta tulevista meikkauskeikoista sijoittuu viikonloppuihin.

      Tykkään kovasti sun blogista ja koitan seurailla sitä ahkeraan :) Oon vaan ihan järkyttävän hidas näissä, joten älä ihmettele, jos kommentoin johonkin viikkoja vanhaan postaukseen (luen kuitenkin kaikki :D).

      Poista
  4. Mulle on sattunut myös näitä juttuja joissa meikkaaja on tehnyt meikin, jonka olen pessyt heti mahdollisuuden tullen pois.

    Viimeksi tilanne oli se, että pyysin kokeilemaan iholleni meikkivoidepuuterin sävyä jota suunnittelin ostavani. Meikkaaja laittoi sen minulle ja sävy oli sopiva. Seuraavaksi hän innostui laittaamaan (pyytämättä) poskipunaa, jota tuli sitten hiukan liikaa. Puuteripeittelyn jälkeen hän halusi tehdä vielä silmämeikin vanhan ihan siistin silmämeikkini päälle.

    Sain itse valita sävyt ja päädyin violettiin palettiin jota pidän itselle hiukan vieraanpana. Totesin, etten pelkää värejä. Pannuissa kivat sävyt muuttuivat ihollani kummalliseksi kasarisiniseksi ja silmän väärä varjostusmalli teki minusta vähintään 10 vuotta vanhemman.

    Heti hyttiin (olin laivalla) päästyäni pesin meikit pois vaikka mukana ollut kaveri ihmettelkin päätöstäni. Sen jälkeen kun sain itse tehtyä meikin hän totesi, että nyt tajuaa mitä yritin silmämeikin väärällä varjostusmallilla aikaisemmin selittää.

    Ei minulle kyseisestä episodista mitään kammoa jäänyt, mutta siinä hoksasin sen ettei meikkaaja osannut suhteuttaa silmämeikkiä minulle sopivaksi kokonaisuudeksi. Tarkoituksena kun oli lähteä illan viettoon 30 kymppisenä eikä 40-kymppisenä.

    Joskus haluaisin kokeilla kiinnostavaa palettia kaupassa itse meikkaukseen. Silloin tietäisin sopiiko paletin värit ja koostumukset meikkaustyyliini vai ei. Onko se omahyväisyyttä omasta osaamisesta vai kokemusta omista kasvoista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei! Vähän liian innostunut asiakaspalvelija ;) Siinä on kyllä vaaransa, kun alkaa tekemään uutta silmämeikkiä vanhan päälle, koska värit muuttuvat helposti likaisiksi ja harmaiksi, mikä taas saattaa antaa ihan väärän kuvan itse paletista.

      Tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoitat tuolla väärällä varjostusmallilla, koska meillä on koulussa kokeiltu vähän kaikenlaisia malleja ja etenkin pyöreä silmämeikki (esim. Katri Helenan suosina) tekee musta ihan kauhean näköisen! Muutenkin on silmissä pyöreyttä, niin ei haluaisi sitä vielä vajostuksilla korostaa. Voi olla, että meikkaaja, joka teki sinulle väärät varjostukset, ei ottanut huomioon sinun silmänmuotoasi, vaan teki esim. hänelle itselleen sopivalla tyylillä.

      Sanoisin, että kokemusta omista kasvoista ;) Itse sen kuitenkin aina parhaiten tietää! (ihan tosi)

      Poista
  5. Aivan ihana ja todella kiinnostava juttu!

    Sinulla on mielestäni aivan oikea asenne ja tulisin todella mielelläni sinulle asiakkaaksi. Hienoa!

    Kiitos myös varoituksesta, taidan tietää mitä tarkoitat. Olen menossa sinne huomenna, joten jos on vielä paikalla aion kyllä seurata mielenkiinnolla tätä hommaa. :) Oma kokemukseni on se, että pikameikistä ei voi niin suuria odottaa, mutta kyllä siinäkin jonkinlaiset periaatteet ja laatu pitäisi näkyä. Muuten se on vain huonoa markkinointia. :)

    Sinänsä sinulle on varmaan tosi hyödyllistä käydä noissa meikeissä, niin opit ainakin mitä pitäisi tehdä toisin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla :) Yritän aina parhaani ja esimerkiksi tänään tehdessäni asiakkaalle meikkiä, olin hyvin mielissäni siitä, että hän huomautti minulle yhdestä meikin kohdasta, jota en itse lainkaan huomannut. Tarpeeksi kauan kun nysvää meikkiä läheltä (pitäisi aina katsoa myös kaukaa), niin tavallaan sokeutuu omalle työlleen ja silloin myös asiakkaan huomiot ovat kultaa. Ainakin vielä näin alussa kun uraani olen, koska kokemusta ei ole juuri nimeksikään :)

      Seuraa toki ja kerro, mikäli teet vastaavia havaintoja kuin minä! Olen samaa mieltä, että pikameikki on aina pikameikki, joten kestävyyttä/ihmeitä ei voi odottaa, mutta siististi on silti tehtävä. Eihän se muuten myy. Käytän kyllä kaikki ilmaismeikit hyödyksi, koska niistä oppii ihan uskomattoman hyvin kuin kantapään kautta, mutta olen myös oppinut hyvin positiivisiäkin asioita! Toivottavasti tästä postauksesta ei tullut sellainen kuva kenellekään, että jotenkin olisin aina tyytymätön pikameikkeihin, vaikka kattila vähän yli kiehuikin. Hyviä kokemuksia on varmasti enemmän :)

      Poista

Rohkeasti vain raapustamaan omaa mielipidettä tai kysymystä kommenttikenttään! :)