sunnuntai 26. kesäkuuta 2016

Minä kosmetiikan kuluttajana

Tulipa esseemäinen aloitus :D Toivon mukaan nyt on jo juhannuksesta selvitty ja kaikki ovat palanneet ehjinä kotiin. Aloin pohdiskella omaa itseäni kosmetiikan kuluttajana. Jokainen halukas voi miettiä asiaa omalla kohdallaan ja kommentoikaa minulle millaisia te olette :)

Millainen kosmetiikan kuluttaja olen? 

1. AKTIIVINEN KULUTTAJA

Ensimmäisenä totean olevani aktiivinen kuluttaja. Siinä tuskin on mitään ihmeellistä. Olen kiinnostunut kaikesta kosmetiikkaan liittyvästä ja minulla pitää aina olla varakappaleet hyvistä tuotteista ja jono kosmetiikkaa odottamassa käyttöönottoa. En ole ihminen, jolle kannattaa ostaa kosmetiikkalahjoja (ellen itse pyydä), koska minulla on avaamattomia tuotteita järjetön määrä. Ilahdun kuitenkin kaikesta uudesta kosmetiikasta ja tutkiskelen purkkeja hartaasti! Aina ennen uuden tuotteen käyttöönottoa on mukava ottaa tuotteesta selvää ja käyttäessä analysoida, miten juuri tämä tuote vaikutti minuun ja tarvitsenko sitä jatkossa. Käytän kosmetiikkaa paljon ja käytössäolevienkin purkkien määrä on ihan järjetön. Mitään ei kuitenkaan voi pois heittää, koska kaikilla tuotteilla on oma tarkoituksensa! Mistä minä tiedän haluanko huomenna käyttää kosteuttavia vai puhdistavia tuotteita? Myöskin ihoni, kynsieni ja hiusteni kunto vähän vaihtelee vuodenajoista riippuen. Mitään turhaa en siis myönnä pitäväni hyllyillä ja käytän kosmetiikkaa _paljon_!

2. KOKEILUNHALUINEN

Innostun herkästi uusista tuotteista ja varsinkin kaikki erikoiset uutuudet viehättävät minua. Myönnän ostavani jonkun tuotteen ihan vain sen vuoksi, että se vaikuttaa jännältä, vaikka en edes tarvitsisi sitä. Siinä kohtaa on kuitenkin pakko pysähtyä, kun meinaan kiikuttaa kaupassa kassalle esim. jonkun hiusvahan. Muotoilen hiuksiani hyvin vähän ja yleensä siihen riittää hiuspuuteri/kuivashampoo/hiuslakka. Ei siitä kuitenkaan kauaa ole, kun ostin muotovaahdon ja hiusvahan tarjouksesta. Oli niin halpoja, ettei voinut sinne jättää! Koska en käytä kumpaakaan tuotetta, annoin ne miehelle, mutta tein hölmön ostoksen pelkästään siksi, että halusin nähdä, miltä itse tuotteet näyttävät sisältä :D

3. TIEDONJANOINEN

Kaikki kosmetiikkaan liittyvä kiinnostaa minua todella paljon ja siksi viihdyn pitkiä aikoja kännykkä kädessä selaten kosmetiikka-aiheisia uutisia ja Facebook-ryhmiä sekä blogeja. Minulla on tarve olla ajantasalla, mikä nyt on In ja Out ja mitä tulevia uutuuksia kannattaa pitää silmällä. Olen myös kiinnostunut, mistä eri brändit tulevat ja mikä niiden ideologia on. Se vaikuttaa monesti ostopäätöksiin, vaikka en varsinaisesti ostakaan minkään tietyn kategorian kosmetiikkaa. Olen myös tiedonjanoinen siinä mielessä, että minulla on tarve tietää, mitkä tuotteet ovat suosittelemisen arvoisia muille. Minulta kysytään jatkuvasti tuotesuosituksia, joten haluan pystyä vastaamaan niihin uskottavasti. Toisaalta ei ole olemassa mitään universaalia tuotetta, mikä sopisi varmasti kaikille, mutta ottaen huomioon käyttötottumukset, ihotyypit, hiustyypit jne. voidaan päästä melko lähelle.

4. TURVAA HAKEVA

Tämä on ehkä vähän outo ilmaisu, mutta omasta mielestäni haen kosmetiikasta turvaa. Aamuiset ja iltaiset rutiinit luovat turvan tunnetta ja minulla ne pyörivät paljon kosmetiikan ympärillä. En jätä koskaan rutiinejani väliin, olin missä tahansa. Jos en jostain syystä pääsisi noudattamaan näitä rutiinejani, oloni olisi epämukava. Aika monen aamu ei ala ilman kahvikuppia, minun ei ilman kosmetiikkaa. Eikä monelle tule uni silmään ennen rauhoittavaa iltapuuhaa, minulle se ei tule ilman kasvojen puhdistusta ja hiusten harjausta. Asia voi kuulostaa monesta hölmöltä, eikä tarkoituksenani ole luoda ihmistyyppejä, mutta minulle ei riitä pelkästään se fakta, että kasvot ovat nyt pesty ja puhtaat, vaan että rutiinit ovat suoritettu. Eikös se niin ole, että seura tekee kaltaisekseen ja työssäni olen paljon tekemisissä autistisia piirteitä omaavien ihmisten kanssa.

5. KERÄILIJÄ

Olen aikaisemminkin kirjoittanut kerääväni kosmetiikkaa, joten todetaan tämä kohta ihan lyhyesti. Saatan ostaa kosmetiikkaa vain siksi, että haluan sen keräilyesineeksi. En välttämättä käytä sitä/saatan käyttää, mutta ostopäätös on tehty pelkästään keräilyn merkeissä. Esim. Naked paleteista käytän lähinnä ensimmäistä ja toista, mutta omistan ne kaikki.

6. KESKIVERTOA ENEMMÄN RAHAA KÄYTTÄVÄ

Ylen Puoli seitsemän ohjelmassa käsiteltiin helmikuussa naisten rahankäyttöä kauneuteen (mukaan lukien kampaajat yms.) ja yli puolet kyselyyn vastanneista käytti kuukaudessa rahaa kauneuteen 0-20€. Itse en pääsisi lähellekään tuota summaa, kitukuukausinakin rahaa kuluu yli 150€. En seuraa ostoskuittejani, koska niistä tulisi vain paha mieli, mutta laskin, että tuo on minimi, mitä mitenkään voisin kuluttaa kuukaudessa kauneuteen. Käyn kuitenkin säännöllisesti kampaajalla ja kauneushoitolassa kaksikin kertaa kuukaudessa. Ostaessani tuotteita, pyörin lähinnä selektiivisellä puolella, joten niihinkin rahaa tuhlaantuu. Puhumattakaan Helsinginreissuista, joista on pakko kotiuttaa, vaikka mitä! Itse en tuomitse ketään, joka ei käytä rahaa kosmetiikkaan, joten toivon, ettei kukaan tuomitse minuakaan, koska tämä on elämäntapa, eikä pelkkä harrastus.

2 kommenttia:

  1. Kosmetiikan suhteen kaikki kohdat pätevät minuun :D mutta kohta 3.Tiedonjanoinen pätee minuun enemmän kynsien saralla. Siellä pitää olla tietoinen mitä on tulossa ja olla heti ostamassa uutuudet. Kosmetiikan uutuuksia saatan miettiä kuukausia ja vielä pidempään menee että otan käyttön :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy tunnustaa, että sun blogista saa kyllä parhaat vinkit mitä uusia tuulia kynsilakkojen osalta kosmemaailmaan saadaan :D En mä ilman sun blogia pysyisi ajantasalla xD

      Poista

Rohkeasti vain raapustamaan omaa mielipidettä tai kysymystä kommenttikenttään! :)