maanantai 19. toukokuuta 2014

Keräilyfiilistä

Myönnän olevani aikamoinen hamsteri, mitä kosmetiikan ja meikkien suhteen tulee. Kaapit pursuavat kosmetiikkaa ja mitä enemmän tilaa on käytettävissäni, sitä enemmän tuntuu purkkejakin olevan. Ennen kuin ''hurahdin'' kosmetiikkablogien maailmaan, minulla oli kosmetiikkaa ainoastaan kylpyhuoneen pienessä kaapissa parilla hyllyn puolikkaalla, koska sama kaappi piti jakaa miehen kanssa. Meikkejä minulla oli pieni H&M:stä ostettu pussukka ja ehkä kaksi sivellintä :) Voi niitä aikoja! Ne ovat hyvin kaukana takana, eikä siitä kuitenkaan ole kuin 5 vuotta! Olen erittäin vieraantunut jo ajatuksesta, että omistaisin niin vähän kosmetiikkaa tai meikkejä.

Silloin pärjäsin hyvin, kun kaikkia ihonhoitotuotteita oli yksi kappale käytössä, enkä edes omistanut varakappaleita saati matkakokoja tuotteista. Luomivärejä taisi olla ruskea, vaaleanpunainen, valkoinen ja samppanja enkä edes tuntenut tarvetta omistaa useampaa sävyä :D Kiinnostukseni meikkaamiseen lähti juurikin blogeista, mutta olen aina ollut hyvin tunnollinen ja asioista perillä oleva ihonhoitaja. Kaksoispuhdistuksen opin kuitenkin blogeja lukemalla ja monta muutakin asiaa. Saattaisin käyttää melko erilaisia tuotteita, mitä nyt, jos en lukisi jatkuvasti tuotearvosteluja blogeista. Blogeista on ollut minulle erittäin paljon hyötyä ja siksi taisin alun perin haluta itsekin kirjoittaa kauneudesta, jotta joku muu mahdollisesti hyötyisi kokeiluistani ja saisi inspiraatiota meikeistä omiin kokeiluihinsa. En olisi ammatiltanikaan meikkaaja ilman blogeja! Kiitos kanssabloggaajat, kun olette antaneet minulle niin paljon <3

Vuosien varrella erilaista tavaraa on kertynyt hurjat määrät ja nykyään, kun minulla on oma huone meikkejä ja kosmetiikkaa varten, huomaan sitä olevan ihan hullu määrä. Helpotukseksi voin kuitenkin todeta, että myös käytän kosmetiikkaa paljon ja meikkaankin joka päivä (heh ;D), joten oikeasti käytänkin varastojani.

Välillä mollaan itseäni, kun ostan tuotteita yli tarpeiden ja sitten kiroan, kun ne kuluvat tuskallisen hitaasti (etenkin suihkugeelit!). Meikeistä ja erityisesti luomivärien ostosta olen kokenut ne pahimmat syyllisyydenpistoni, koska ne kuluvat hitaimmin. Tällä hetkellä omistan jo enemmän luomivärejä kuin tulen elämäni aikana käyttämään, mutta päätin haistattaa ajatukselle pitkät. Minä tykkään luomiväreistä ja ja päätin, että KERÄILEN niitä. Tarkoitukseni ei siis ole enää käyttää niitä edes loppuun. Tykkään välillä viettää aikaa ihan ihaillen kokoelmaani ja miettien, millaisia meikkejä niillä aion tehdä ja mitä puutteita kokoelmassani on.


Nakedit ovat hyvä esimerkki uudesta asenteestani. Ostin Nakedin pari vuotta sitten, koska halusin kokoelmaani kauniita ja laadukkaita sävyjä neutraalin meikin tekoon. Naked 2 jäi minulta hankkimatta, kun se oli ihan uusi ja kaikki hehkuttivat sitä. Ajattelin, että minulla on jo Naked, joten en tarvitse kakkosta. Ne ovat liian samanlaiset. Naked Basicsiin ihastuin ensisilmäyksellä, koska Nakedin puute oli mielestäni vähäinen määrä mattasävyjä. Basics täydentäisi hyvin Nakedia. Ostin sen heti ensimmäisen alennuskoodin saatuani HQHairilta. Olin siinä hyvin oikeassa, sillä pikkupaletti täydentää loistavasti Nakedia (ja mitä tahansa muuta noista kolmesta). Se oli erinomainen ostos.

Naked 3:n tullessa markkinoille, alkoi suuri hypetys paletista ja hampaat irvessä katselin kuvia paletista ja sillä tehtyjä meikkejä, koska minä en TARVINNUT sitä, mutta halusin sitä niin vietävästi. Naked riittäisi kokoelmissani, koska siinä on jo hyvät neutraaliin meikkiin tarvittavat sävyt.


Sisäinen keräilijäni (ja pieni perfektionisti) kuitenkin vaati, että kokoelma on täydellinen, joten kaikesta siitä huolimatta, että en TARVI kaikkia paletteja, omistan ne nyt kaikki. Ja olen hyvin onnellinen :) Rakastan katsella niitä ja vertailla sävyjä ja ihan vain ihailla paletteja. Ne ovat kaikki persoonallisia kuitenkin.

Nakedit ovat hyvä esimerkki keräilystäni meikkien suhteen, kosmetiikkaa en keräile, ne antavat minulle eri tavalla iloa. Toiset keräilevät postimerkkejä ja toiset meikkejä. Ei kai sillä kohteella niin väliä :) Olen oikeastaan aika helpottunut, kun en tunne enää ahdistusta käyttömahdottomuudesta, vaan elän päivä kerrallaan ja meikkaan miten juuri sinä hetkenää huvittaa. Aina on kuitenkin hauskaa, kun luomiväristä alkaa pohja paistaa ja jännityksellä saa seurata, miten reikä suurenee ja suurenee ja lopulta nappi ehkä loppuu kokonaan. Minulla on tällä hetkellä kolme luomiväriä, jotka ovat saavuttaneet tämän aseman ja kaiken paljouden keskellä se on minun mittapuullani hyvä suoritus.

En ole koskaan laskenut, paljonko rahaa tähän harrastukseen kuluu, mutta olen loppujen lopuksi aika maltillinen kuluttaja. Joka kuukausi yritän laittaa rahaa säästöön. Onneksi bloggaaminen sentään on ilmaista tai ''ilmaista'' jos tuotehankintoja ei lasketa :D En kyllä varmaan koskaan ole ostanut mitään tuotetta pelkästään blogia varten, aina pohjalla on myös oma kokeilunhalu tuotteita kohtaan. Joten periaatteessa ilmainen harrastus :D Ja rakastan tätä <3 Kosmetiikan keräily on ihanaa, mutta bloggaaminen vielä hauskempaa. Te lukijat olette mulle äärimmäisen tärkeitä, enkä mä tänne mitään kirjoittelisi, jos tätä kukaan ei lukisi. Iso kiitos kuuluu teille, että tuette minua, jotta saan jatkaa tätä ihanaa harrastusta!

Upeaa ja lämmintä alkanutta viikkoa kaikille ja hei muistakaa ne suojakertoimet, ettette pala!



Rakkaudella Satu


ps. se mikä on punaista Ei muutu rusketukseksi.

7 kommenttia:

  1. Loistava pohdinta, Satu! Luulen, että monet meistä kosmetiikkafanaatikoista tuntee samoin - tai itse asiassa, varmaan kuka tahansa, jolla on hirveä himo keräillä/shoppailla joitain tiettyjä juttuja. Olen päätynyt itse hyvin samankaltaiseen päätökseen. Jos kosmetiikka kerta tekee minut onnelliseksi, niin piru vie minähän menen ja hamstraan ihan just niin paljon kuin itsestäni hyvältä tuntuu. Oli erityisen kiva lukea siitä, kun mainitsit joskus vain katselevasi kokoelmaasi ja ihailevan sitä. Minäkin teen juuri sitä. Minusta on jotenkin rauhoittavaa ja rentouttavaa istahtaa meikkipöytäni ääreen ja vain selata meikkejäni, swatchailla, vertailla sävyjä, tunnustella eri tuotteita jne.

    Tarinan opetus mielestäni on se, että tehdään mikä tuntuu hyvältä ja viis muiden mielipiteistä :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä :D Vähät väliä, jos se tuntuu itsestä hyvältä! Aina ei ehdi käyttämään kasvoilla kaikkia meikkejä, mutta mulle riittää usein myös tuotteiden ihailu. Monet paletit esim. ovat aika esteettisiä ja mielestäni niitä on kiva katsella ja kokeilla :)

      Poista
  2. Kiva postaus! Minulla on vain Naked 3, mutta olen aika kiintynyt siihen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naked 3 on tosi kaunis :) Harmittaa vain, kun tuntuu, että Naked palettien laatu heikkenee toisensa perään. Mielestäni 2 on huonompi laadultaan kuin 1 ja 3 heikompi kuin 2 :/

      Poista
  3. Meikkien keräily on enemmän kuin ok! :) Parempi ne rahat laittaa niihin, kuin vaikka epäterveelliseen ruokaan tai alkoholiin joka viikonloppu. Jotka nekin joskus ovat toki paikallaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottoman samaa mieltä :D ostan mieluummin vähemmän vaikka karkkeja kuin meikkejä.

      Poista
  4. Samoilla linjoilla!
    Tosin koitan hillitä esim. voidemaisten poskipunien, huulipunien yms. ostoa, puuterimaisia tuotteita voi ostella paremmalla omalla tunnolla.

    VastaaPoista

Rohkeasti vain raapustamaan omaa mielipidettä tai kysymystä kommenttikenttään! :)